V pondělí ČEZ zavíral na 552,50 Kč/akcie. V úterý okolo jedné se propadl na 543!
Hrůza! Konečný úterní účet už ale byl 554. Nejeden investor si oddychl.
Hurá! A teď jiný pohled. Rok 2018 začínal na pětistovce. Včera končil na vzpomínaných 554 korunách.
Znovu hurá! A do třetice. Pamatujeme si ještě rok 2000? To byl ČEZ pod stovkou. A kdy se mu dařilo nejvíc? V únoru 2007, tedy ještě před krizí. To se tenkrát vyšplhal nad 1400 korun!
Co je hrůza a kdy máme jásat? ČEZ vypráví příběh o nás, ne o sobě.
Chování ČEZ, ale vlastně chování nás výstižně popisuje ve své knize
FAKTOMLUVA (vyšla v češtině letos v září) švédský profesor
Hans Rosling. Píše v ní, mimo jiné, o tzv.
instinktu negativity. Podle něj máme
sklon všímat si spíš věcí špatných než dobrých. Podvědomě přitom vycházíme ze (i) zkreslených vzpomínek na minulost, to když se ČEZ obchodoval pod stovkou, (ii) selektivních zpravodajství médií a různých aktivistů, kteří sami sebe označují za nezávislé odborníky. To když cenu ČEZ srovnávají s únorem 2007. Dobře už bylo, říkají rádoby zasvěceně.
Kapitolou samou pro sebe je (iii)
pocit,
že se nehodí říkat,
že se situace zlepšuje. To je z pohledu marketingu přece úplně OUT. Ostatně proto
marketingoví guru a různí aktivisté a lobbisté
dělají dovedně
z každého dočasného poklesu v trendu konec světa a straší nás alarmujícími predikcemi, i když se celkový trend zlepšuje.
Investování daleko víc než cokoli jiného
staví na faktech a věcných úvahách
než na pocitech. Máme totiž většinou pocit, že kdybychom řekli něco jako "situace se zlepšuje" nejenže se to nehodí, ale že vlastně říkáme, že je všechno v pořádku. To je ale velký a absurdní omyl. Zdaleka není všechno v pořádku. Ale
stejně tak je absurdní odvracet se od již dosaženého pokroku. V emailech nám píšete, že jsme přílišní optimisté, možná i naivkové a že zavíráme oči před pravdou, když vybízíme "držet", místo abychom bubnovali na poplach.
Nejsme naivkové. Jsme "
posibilisté". Termín jsme si půjčili od pana profesora
Roslinga. Lidé, kteří nezoufají bez důvodu, ani nedoufají bez důvodu.
Jen se pokoušíme neustále
odolávat marketingově zdramatizovávanému pohledu na svět. Proto jsme si dnes, na počátku podzimní spekulativní fáze akciového obchodování dovolili trošku konstruktivního zamyšlení. Vycházejí z něho jak naše glosy, tak i náhled na akciové obchodování, investování a vlastně na veškeré dění a život okolo nás.