V minulých glosách jsme věnovali pozornost dění na tuzemském akciovém trhu a naznačili jak se na něm v příštích týdnech a měsících pohybovat. Dnes se na trh podívejme s určitým osvobozujícím nadhledem. Hodně se mluví
o produktivitě práce. Je nízká nebo vysoká?
Má vliv na růst či pokles ceny akcií? Raději se v souvislosti s produktivitou práce zamysleme, zdali
umíme nebo neumíme
využívat čas,
který nám vyšší
produktivita práce nabízí? Zjistíme, že schopnost využívat přebytek volného času ovlivňuje i akciový trh.
Války,
katastrofy a
mor, které decimovaly lidstvo šly vždy ruku v ruce s technickým a ekonomickým pokrokem. Je to tvrdé, ale je to tak.
Po válkách nebo
moru chyběli lidé. Proto
odhodili zbytečné činnosti a
chybějící pracovní sílu nahradili technickým
pokrokem.
Dnes je situace opačná. Tlak na růst produktivity práce a exponenciální růst technického pokroku vyhání lidi z trhu práce a nabízí jim
víc a víc volného času. A my nevíme co s ním, lžeme sami sobě a často si na potřebu a důležitost naší práce jen "hrajeme". Zaměstnáváme se naprosto zbytečnou prací, vymýšlíme a vyplňujeme zbytečné formuláře a vykonáváme zbytečné činnosti. A co hůř,
věříme,
že zbytečná práce je důležitá a potřebná.
A to je ten správný
čas pro politický marketing. Upozorňovat na kvalitní produkty a služby pravdivým marketingem je racionální, ale vtloukat lidem do hlav nic netvořící myšlenky, destruktivní názory a vzorce chování?
Na akciový trh má takové "
gumování hlav" dva konkrétní dopady. (1)
Pozornost investorů se "tiše" a záměrně
přesměrovává na akcie, které nejsou důležité, ale jen módní, jako jarní či podzimní kolekce obuvi. Stávají se zárodky, záměrně se stávají zárodky, budoucích investičních bublin. (2)
Pozornost lidí se přesouvá, záměrně se přesouvá, na nepodstatné věci, aby se oslabila pozornost a poptávka po věcech skutečně důležitých. Z lidí se stává snadno ovladatelné
stádo, které
uvolňuje prostor lidem schopným. Lidem
všeho schopným. Dobra, ale i zla.
Takový vývoj společnosti ovlivňuje i akciové trhy, potažmo vzpomínaný pokrok. Technický i pokrok v myšlení. Stádo je sice obrovská síla, zejména před volbami, ale nic nového nevymyslí. Ve stádu nachází živnou půdu především politický a investiční marketing, který v něm současně nachází i zdroj síly
vytvořit a přiživovat
jakoukoli bublinu.
Nemá ale sílu vytvořit něco nového. Zaměstnaní lidé, zaměstnaní třeba i hloupostmi a zbytečnými pracemi sice mají pocit, že pracují a že jsou potřební a důležití, ale pokroku v podstatě brání.
Všechno nyní naznačuje, že
svět po koronavirové pandemii bude ovlivňován výše
uvedenými úvahami a
investoři si
budou vybírat emise s vysokou vnitřní hodnotou. Budou si klást jednoduché otázky a hledat jednoduché odpovědi. Je ta a ta činnost, potažmo firma, potažmo její akcie pro lidi užitečná nebo je to jen marketingem nablýskané pozlátko? A podle odpovědi si vyberou a budou akcie kupovat. Nebo ne.
Podobně budou lidé nahlížet i na volný čas. Budou ho z pohledu investování věnovat jen a jen zábavě (a pak spěchat do práce - jakékoli práce! - vydělat peníze na další zábavu) anebo
se zapojí do investování, procesu "přemísťování peněz z míst kde je jich právě přebytek do míst kde se jich aktuálně nedostává" a vydělávat na něm? Pokud patříme do druhé skupiny
čeká nás půlrok zajímavých a
výdělky nabízejících šancí.