Hodně se dnes v souvislosti s COVID-19 diskutuje
o pravdivosti informací a
věrohodnosti zpráv v médiích a na sociálních sítích. Je to téma, které se bezprostředně týká i
informací o finančních a kapitálových trzích a
o investování. A protože je všechno o penězích až na prvním místě zamysleme se i my. V naší marketingově zmasírované společnosti se často jedná o "
hurá"
zprávy a informace. Viz v nedávné minulosti do nekonečna opakované zprávy o bankrotu Řecka. Už zítra, pozítří, příští týden, do měsíce... Až nakonec ustaly.
Všechno o informacích se vyvíjí od byznysmodelu toho či onoho média, té či oné sociální sítě. Většinou je zacílený na čtenářskou základnu, která dostává obsah "
zadarmo" a informace jsou financovány z inzerce. Bombastické titulky zvyšují čtenost a ta se pak odráží v reklamních příjmech.
Čí chleba jíš, toho píseň zpívej! Vyřeší věrohodnost informací placené informace?
Současný převažující
byznysmodel je přesně ten model, který se nejčastěji stává
obětí organizovaných on-line dezinformačních kampaní. A je v podstatě nenapadnutelný.
Kolik jsi za informaci zaplatil?
Nic?
Tak na co si stěžuješ! Není divu, že druhou stranou mince tohoto modelu je
dezinformace. Neférové ovlivňování, falešné klikání a robotické trollení. Lmitují chování a postoje širokých vrstev obyvatelstva. Často, bohužel, i investorů.
Dezinformační informace, včetně zpráv
z investičního světa jsou na vzestupu. Ne kvůli rozmachu digitálních médií, ale kvůli krizi veřejné sféry.
Problémem je slůvko
ZADARMO. Na chybu však sociální sítě a média přišla příliš pozdě. Teď už není jisté, zda se prvotní hřích podaří napravit zaváděním digitálního předplatného.
Lidé nejsou připraveni platit za pravdu. Může se to ale změnit. Zvlášť když vidí, jak velké množství falešných informací je obklopuje. Viz
pití sava proti koronaviru!
Současná
pandemie však
má také
potenciál znovu posílit důvěru v informační zdroje a zvýšit poptávku po silném a nezávislém zpravodajství, protože
krizové situace často odhalují pravý stav věcí. Pomáhají uvědomit si, jak důležitá jsou média a sociální sítě a zároveň jak velké je riziko, když klíčové mediální instituce připustí, aby byla jejich důvěryhodnost podkopána. Možná právě tato zjištění patří k pozitivním důsledkům COVID-19.
Zajímavým zjištěním dnes v této souvislosti je, že
stále více předplatitelů už
je ochotno připlatit si za korektní zpravodajství. Pokud by se naplnil scénář kolapsu dnešního reklamního trhu pracujícím v módu "ZADARMO" bude silnější i demokratická společnost. Pak bychom si možná mohli troufnout i na onu tolik opěvovanou formu referend používaných ve Švýcarsku. Tu si totiž může dovolit jen vysoce vyspělá demokratická společnost. Tou však Česko není.
Nicméně přes všechny víkendové úvahy
se vraťme na zem. Obchodní akciový
mód "
růst,
korekce"
bude pokračovat a naše investiční rozhodování se bude
dál řídit osvědčenými nástroji. (1)
Technickou analýzou a jejími indikátory, proto se jim tolik věnujeme v krátkých videích a (2)
jasnějšími a stále četnějšími
vyjádřeními firemních managementů k budoucnosti svých firem. Aktuálně investoři sázejí na
dlouhodobá portfolia a
strategie směřující do příštího roku. Dividendy, viz Philip Morris, letos tolik netáhnou. Ostatně jaké dividendy, žádné na obzoru moc vidět nejsou.