Nedávno jsme připomínali, že v době krizí první padají kapitálové, potažmo akciové trhy a bláhoví se vysmívají hamižným burziánům. Už neposlouchají, že po nich přicházejí na řadu i oni a že jako
první opět
začínají zvedat hlavu jimi tolik zatracované
akciové trhy.
V takovém stadiu se nyní
nacházíme.
V mezidobí od pádů k oživení
se daří "hrdinům".
Populistům.
V Česku se teď daří vyznavačům starých časů. Strašení, příkazy, zákazy, nařízení,
hrozby,
tresty.
Jak akční! Sliby a garance. Ale
žádná velká
hotovost. S tím se dlouho vydržet nedá. "
Děkujeme za Váš zájem o Úvěrový program Covid I. Bohužel Vás musím informovat, že Vaše žádost nesplnila stanovená kritéria, a musela být zamítnuta."
Pokrytectví v té
nejzákeřnější podobě!
Nicméně právě ono
nabízí důvody k optimismu. Nejen ve společnosti, ale i na akciovém trhu. Tady nabízíme bližší vysvětlení.
Nejlepší obranou je útok. S tímto mottem, jak jinak v maketingovém světě,
vyrazila naše vláda, a nebyla sama,
do útoku. Pominula decentně Čínu, té přece děkujeme za roušky a obdivujeme její pořádek, a vyrazila vpřed
s kritikou slabších,
Itálie a
Španělska. A samozřejmě tloukla holí po hřbetu i
EU. Do USA si také netroufla.
Akčně také
začala přijímat pokrytecká rozhodnutí. Musí přece pomáhat velkým zaměstnavatelům. Ne ne, o Agrofert opravdu, ale opravdu nejde.
Jsme v tom spolu, musíme si pomáhat, když nám nepomáhá EU. Ostatně nedivme se. Neumí nic ani řídit, ani zařídit. Na rozdíl od nás, viz chaos kvůli hodinám vyhrazeným k nákupům důchodců. To
nebyl chaos,
ale průzkum bojem, aby tomu rozuměli i vlastizrádci a zloději jedni zlodějští.
Jenže
sliby,
garancemi za úvěry a půjčky a svalováním chyb na jiné
lidi nikdo dlouho neuživí. A tak se dostáváme k
jádru druhé fáze koronavirové krize v Česku.
Musíme na to jinak poradil marketingový
tým premiérovi. Ale jen jemu.
Koalici ne. Tak se stalo, že se začalo vedení státu třepit. Nejakčnější bojovníci z první fáze pomalu začali ze svých razantních pozic ustupovat, zatímco druhá část koalice ještě nepochopila, která bije. Vstali noví, ještě akčnější bojovníci.
Co poradil marketingový tým premiérovi? Ústup do předem připravených pozic! Zmatek a pokrytectví kolem pomoci malým podnikatelům a živnostníkům se už nedal "okecat". Dokonce ani neustálá kritika EU ve světle našich vlastních "kiksů" nemá valnou šanci na úspěch. A to dokonce už ani u jádra premiérova fanklubu. Musela přijít
změna.
Nepřišla ale od premiéra.
Jenom na ni
včas zareagoval, zatímco koaliční strana ještě bojuje svůj akční boj za co největší izolaci Česka. Tedy jako vždycky opět s křížkem po funusu. Nicméně podle čínského vzoru. Panu prezidentovi se to bude líbit, myslí si.
A
to jsou dva hlavní
důvody našeho
mírného optimismu. (1)
Akciové trhy po velkých krizích vždy
zvedají po ne příliš dlouhém období zastavení propadu a stabilizace u dna
hlavu jako první.
Ta chvíle nastala. (2) Česká
vláda "
objevila", přesněji byla k objevení "dotlačena",
sílu malého podnikání, živnostníků a
střední třídy. Věřme, že u toho objevu nějakou chvíli zůstane.
V krizi a po krizi v letech 2008 a 2009, jsme šli v utahování opasků "vzorně příkladem" tak dlouho, až jsme s nadsázkou "umřeli hladem". Teď hrozilo, ale pozor, stále ještě
hrozí(!), že budeme v Česku tak dlouho centralizovat moc, a
ž se opět ze Západu vrátíme na Východ. Další pozoruhodný důkaz, že je Země kulatá.
Chceme věřit, že to pochopí i premiérův fanklub. Ale chápeme, že řepka a
dotace jsou blíž tělu než "drahé"
potraviny a služby produkované domácími sedláky, živnostníky, drobnými podnikateli, prostě
střední třídou. V celém světě se umí střední třída postarat sama o sebe a nepotřebuje okolo sebe štáby úředníků.
Proto si ji ostatně
moudré státy hýčkají. My milujeme velkochovy, betonové lobby, řepku a podobné nebeské úkazy.
Doufáme, že
všichni u nás nepodlehnou politickému marketingu. Tedy zcela otevřeně: "
nezblbnou"! A
to je pravý
důvod k onomu
mírnému optimismu. V nastávajícím týdnu se opět budeme zabývat konkrétními akciemi, o víkendu je ale ten správný čas na zamyšlení nad hlubšími souvislostmi. V nejbližších dnech dál očekávejme, že se tuzemský akciový trh bude vyvíjet v módu "
růst,
korekce,
růst".