Ve víkendové glose jsme věnovali pozornost geopolitice a populistům. Kdy je král nahý? Dnes obraťme pozornost k tématu, kterému jsme se v minulosti už také věnovali mnohokrát. Fundamentální analýze. Firemním výsledkům.
Cashflow.
Kdy se akcie obchodují za neférové ceny?
Odpověď je obsažena v
hodnocení toku hotovosti na burze obchodovaných firem. Jak si námi vybraná akciová společnost doopravdy vede? Rezonuje odpověď s vývojem ceny její akcie? Často jsme různými marketingovými slogany vybízeni "
Obchodujte jako velcí investoři". Nebo tak nějak.
Chyba!
Velká chyba! Velcí investoři musí z podstaty věci obchodovat úplně jinak než jejich drobní kolegové. Skuteční investoři poctivě studují především finanční toky ve vybrané.firmě. Holt i v investování platí
bez práce nejsou koláče.
Velcí a zkušení investoři akcie
nakupují, když se objeví relevantní a
pozitivní zprávy o cashflow.
Drobní investoři
zprávy o tocích peněz
podceňují. Nectí zásadu, že bez práce, studia cashflow, nejsou koláče.
Milují žhavé tipy a doporučované
tutovky a ignorují zásadu, podle které koláče nejsou bez práce. Velcí investoři se nedrží bezhlavě rostoucího trendu. Pokud cena akcií roste, ale akcii/titulu chybí pozitivní informace o toku hotovosti institucionální a velcí investoři prodávají. Drobným investorům. Samozřejmě, komu jinému.
Velcí investoři
vydělávají na úkor drobných. Je to jako v kartách. Ostatně i ony jsou svým způsobem formou jakéhosi "investování".
Nestačí pouze sledovat
grafy cenového vývoje akcií. Na místě je také otázka j
ak se vyvíjí tok hotovosti námi do portfolia vybrané firmy?
Kam míří provozní a volný tok hotovosti? Do sponzoringu, který možná nadchne komunitu, které je věnován nebo voliče politiků, kteří "dělají toho tolik pro voliče", ale určitě nenadchne akcionáře, kteří přicházejí o svůj podíl na zisku.
A nejde jen o zisk! Rozdíl v přístupu obou skupin investorů k investování tkví v tom, že v myslích drobných investorů převládá
touha rychle zbohatnout letmým, ale nedůsledným pohledem na graf ceny akcií (podceňování objemů, přeceňování plovoucích průměrů) a
podceňovat poctivou
analýzu. Poctivě vykonanou práci. Je dobré si tato fakta znovu a znovu uvědomovat právě nyní na prahu výsledkové sezóny 3Q 2019.
Láká nás
sponzoring Českých drah různých historických akcí? Zejména, jsou-li "zadarmo"? Fajn. Ještě, že nejsou České dráhy na burze!
Jiné už je to u podobných sponzorovaných akcí, jakými jsou různé festivaly njebo "dobročinné" akce (často pořádané jen pro politiky)
ČEZ. Ten už ale na pražské burze listovaný je. A nejen to. Jestřábi se o něj perou a blýsknout se před voliči nějakou "spozorovanou" akcií je dobrý marketingový tah. Říká nám něco pojem "
willybilly volič"?
Pokračuje
výsledková sezóna 3Q 2019. Bude rozhodující geopolitickou událostí příštích měsíců.
Přemýšlejme v souvislosti s ní i
o výše napsaném.