Za dnešní titulek přijdeme nejspíš o nějaké lajky. Bude nám to líto.
Investování však není o emocích, ale
o faktech. Stále jsme ovlivňování marketingem. Obchodním, politickým, postrachovým a dnes už i pohřebním. Zvlášť, když
politici řeší "státní pohřby" dvou tak lidsky odlišných osobností, jakými byli zpěvák
Karel Gott a herečka
Vlasta Chramostová. Odvěké
dilema našeho národa. Odvolat nebo neodvolat?
Popularita nebo zatracení? A
toto dilema, viz například ČEZ,
se promítá i
do tuzemského akciového trhu.
Pracovní metodou marketingu je
zaujat. Obrátit pozornost a
čas od času i
postavit obecně
uznávané hodnoty na hlavu. Totéž
platí i pro akciové trhy. Jsou budovány především na vnitřních hodnotách firem, které jsou na nich obchodovány.
V klimatu, ve kterém jsou obecně uznávané
hodnoty stavěny "
na hlavu" ztrácejí stabilitu a chovají se tak, jak se dnes chovají.
Popularita a
úspěch zejména byla-li někomu násilně sebrána,
nebo morální pevnost a
bezúhonnost spojená se ztrátou hodnot? A
akciové trhy jsou budovány
na hodnotách!
Rozhlédneme-li se po globálních akciových trzích, pro tuzemský trh to platí dvojnásob,
trápí se především banky. Pilíře kapitálových a akciových trhů. Zůstaňme u nás doma v Evropě. Odcházející šéf ECB
Mario Draghi poslal na posledním jednání bankovní rady evropské centrální banky úroky ještě hlouběji do záporného teritoria a obnovil nákupy dluhopisů. Také svým způsobem dál stavěl "normální řád věcí na hlavu". Zahájil realizaci svého letního uvažování poté, co evropské finanční centrály zachvátila v létě panika. Teď
zavedl tzv.
tiering. Co to je?
Tiering znamená, že
přebytečná likvidita bank, kterou udržují u ECB
nebude zatížena zápornou sazbou. Dosud banky z peněz u ECB platily náklad ve výši 7,2 mld eur ročně. Tiering osvobodí od záporných sazeb úložky do výše šestinásobku povinných minimálních rezerv. Dojde tedy k poklesu nákladů ze 7,2 na 0,8 mld eur/rok.
To se samozřejmě musí, přesněji mělo by, se
projevit na cenách akcií bank. Ty obchodované na tuzemském akciovém trhu nevyjímaje. To znamená, že ECB může do budoucna svůj "operační prostor" výrazně zatraktivnit.
Jen pro zajímavost podobný mechanismus používá i švýcarská centrální banka. Ta však osvobozuje až 25násobek povinných minimálních rezerv.
A na závěr ještě
zpět k marketingu. V podstatě je tedy i výše popsaná operace jakýmsi "marketingovým trikem". Konec konců práce s penězi je vlastně vždy jen jakousi formou marketingu jak odněkud peníze odlákat a přilákat je jinam. Takže
nic proti marketingu.
Jen se musíme naučit, zvláště chceme-li být úspěšní na akciových trzích, peněžnímu
marketingu rozumět a
umět s ním pracovat.
Ve víkendové glose jsme věnovali velkou pozornost selskému rozumu. Připomněli jsme na co nezapomenout, až se v pondělí vrátíme opět na akciovém trhy. Pondělí máme za sebou a tuzemský trh jen potvrdil svou nestabilitu a nejistotu. Nicméně žádný marketing nezmění principy jeho chování. Hlavním
kurzotvorným faktorem ve zbytku roku bude
výsledková sezóna 3Q 2019 a
vodítky grafy technické analýzy. ČEZ, Erste Bank, Komerční banky, Monety, Philip Morris i dalších.