Navzdory stále častějšímu přesvědčení rostoucího počtu analytiků, že jsou americké akcie hodně nadhodnoceny i navzdory opět sílícímu napětí mezi USA a Čínou americké a s nimi i
globální akcie, včetně tuzemských,
rostou.
Znovu se daří bankám. Důvodem k optimismu jsou především úspěchy ve vývoji vakcíny proti COVID-19 a s nimi sílící oživování globální ekonomiky.
Vysvětlíme si to dnes
na letectví.
Globální oživení nabízí příležitost především bankám. Jsme toho svědky i na tuzemském akciovém trhu. Po dlouhém setrvávání ve zúženém Bollingerově pásmu
větří investoři obrat. Bude tím správným směrem? S velkou pravděpodobností ano. Signalizuje ho situace na technologických titulech. Investoři je prodávají a
přesouvají se do odvětví,
ve kterých tuší zisk.
Nejdříve k tomu letectví, byť na BCPP akcie aerolinek nemáme.
Chuť lidí cestovat nevymizela.
Naopak. S několika měsíčním půstem posílila a na trzích je už cítit nedočkavost.
Cestovní ruch ožívá a
bude potřeba turistům vyhovět. Hlavní námitkou pesimistů je
cena letenek.
Prý budou drahé.
Nebudou. Můžeme nabídnout obsáhlou analýzu, ale proč? Nikdo by ji nečetl.
Buďme proto
struční. Jakmile padnou restrikce pro cestování začne nový závod o přilákání cestujících. A
jak lépe je přesvědčit než cenou letenek a služeb?
Prý aerolinky nechají
prostřední sedadla prázdná. Stojí těch několik desítek centimetrů mezi cestujícími za snížení kapacity letadla o zhruba jednu třetinu? Určitě ne. To chápou i cestující. Jakmile poptávka po cestování a létání vzroste - a to nebude dlouho trvat! - hned se "karanténní" sedadla zaplní. A dál. Dnes jsou
uzemněny tisíce letadel. I ta nová a úsporná.
Tlak aby aspoň něco vydělávala je a ještě bude
extrémní. I za nízkou cenu letenek.
Lepší nějaká cena než žádná. Ideální situace jak vyřadit zastaralá éra. Že se s "svezou" i malé konkurence neschopné aerolinky? Jistě, ale nebude to poprvé. Viz v minulosti krachy malých paroplavebních a později železničních společností.
A jaké dnes jezdí po světě vlaky!
Pak jsou tu lidé.
Zaměstnanci. Především piloti a letištní personál. A také
na létání napojené a
závislé firmy, viz americká autopůjčovna Hertz.
Spousta pilotů splácí horentní sumy za
letecké kurzy. Dnešní "nelétání" je pro ně tragédie. To vše jsou pro dostupnost ceny letenek pozitivní faktory.
Ano,
bude dočasně hůř,
ale bude to přece jenom lepší než sedět doma "na zadku"! A když ke všemu přidáme rekordně levné a navíc nezdaněné palivo vytváří se už nyní ideální podmínky aby se létalo dál. Jen se peníze přesunou z míst kde je už není potřeba do míst, kde jsou důležitější.
Sumasumárum.
Létat - a dál levně! -
se nepřestane. A obecně to platí pro všechna odvětví, která teď byla pandemií potrefená. Je
nejvyšší čas vyhlížet lepší časy. A
komu prospějí nejvíc?
Přece bankám!
K nim,
bankám, ještě krátká poznámka. Aerolinky, stejně jako firma Hertz, mají svůj byznys postavený na leasingu. Leasingové společnosti teď mají spoustu letadel (a aut), která "sedí" na zemi a nevydělávají.
S novými akcionáři - to je ten přesun peněz z míst, na kterých už nejsou potřeba tam, kde chybí! - přijdou i výhodnější smlouvy a po odprodeji nepotřebných a zbytných aktiv bude vše fungovat dál. A určitě lépe.
Za chyby se přece platí! Někdy hodně.
A
kdo vydělá nejvíc?
Přece banky! Nacházíme se ve velmi zajímavém a nadějném investičním prostředí. Je jen na nás, jestli ho budeme umět využít!