Blog
AKCIOVÉ PODNIKÁNÍ - HISTORIE, SOUČASNOST A BUDOUCNOST!
Historie akciového podnikání sahá hluboko do minulosti. Často se spojuje se jménem Východoindické akciové společnosti i když to je vlastně název několika evropských historických společností, které měly od svých vlád veliká privilegia, zejména monopol na obchod v Asii a především pak v Indii počínaje v roce 1600 britskou Východoindickou společností a konče v roce 1731 švédskou Východoindickou společností. Činnost společnosti byla oficiálně rozpuštěna dne 1. ledna 1874.
My se ale držme tzv. Canal Manie v Anglii, která vypukla po roce 1793. Půdu pro ni připravilo vítězství anglického liberalismu a fakticky byla vyvolána převratnými vynálezy té doby. Mezi nimi dominoval parní stroj a velký pokrok v dopravě surovin. Nicméně na počátku revolučních změn v dopravě nestála železnice, ale stavba průplavů.
CO ZE ZKUŠENOSTÍ VYTĚŽILO AKCIOVÉ PODNIKÁNÍ?
První velmi cenné poznatky, které, byť prošly tvrdou zkouškou, platí dodnes:
- Akciové podnikání mělo/má smysl, když bylo/je postaveno na skutečné potřebě. V dobách objevování nových zemí a světadílů bylo často "šito na míru" konkrétním projektům. Spojit síly, vypravit loď a dovést z Asie či odjinud drahé a v Evropě nedostupné koření a další cenné zboží. Pro jednotlivce byl takový projekt finančně neúnosný Později, Východoindické společnosti, už fungovaly jako klasické obchodní společnosti v dlouhém časovém horizontu a svým akcionářům generovaly pravidelný zisk v podobě dividend.
- Potvrzení poznání, že všechno jednou končí. Než však projekt skončí musí svým akcionářům nejen zaplatit náklady, ale přinést také něco navíc. A to je příklad z období budování vodních kanálů v Anglii. Když vodní dopravu vytlačila železnice akcionáři prodali akcie a přesunuli peníze právě do železnice. Aby se to dařilo rychle a operativně vznikaly akciové trhy a obchody s akciemi - burzy.
- Když akciové trhy ztratily půdu pod nohama, tedy dál se budovaly kanály a průplavy bez komerčního základu a jen proto, aby bylo s čím obchodovat, šlo všechno "do kytiček" a investoři bankrotovali. A neplatilo to jen v 18. století. Na stejném principu zafungovala i dotcomová bublina resp, internetová horečka na konci přelomu 20. a 21 století.
KDYŽ AKCIE OVLÁDL MARKETING
Vzpomínaná internetová horečka vnesla na počátku našeho století do akciového obchodování nový prvek. Marketing. Takové fake news naší doby. Prvními signály byly horké tipy a zaručená doporučení. Výrazně se však marketing do akciového obchodování vloudil už ke konci minulého století. Postupoval a sílil ruku v ruce s rychle se vyvíjející počítačovou a později komunikační kulturou. Heslem doby bylo TEĎ NEBO NIKDY! Vypadá to akčně, ale nejde o nic jiného než o razantní marketing, který prorostl do dnešní doby celou globalizovanou společností.
ŠEDÁ JE TEORIE, ZELENÝ STROM ŽIVOTA
Špičkou ledovce marketingového obchodování se stal TRADING, už ne SMYSL, ale EFEKT, a třešničkou na dortu FOREX. Ač to zní sebe akčněji a moderněji je to přece jen marketingová hra. Něco jako poker nebo v českých podmínkách spíš mariáš. Nic proti hře, sám si karty občas rád zahraji, ale investování je přece jen o něčem jiném. Co jiného si myslet o konání, při kterém se hraje více či méně náhodně se zlomkem, ve kterém je v čitateli i jmenovateli kurz té či oné měny a hraje se pod tlakem takové či onaké marketingové informace.
Stále silnějším prvkem onoho marketingového obchodování je prvek politického marketingu. Mezi investory často padá otázka: Myslíte si, že mají ruští miliardáři vliv na politiku? Ondřej Soukup nedávno v HN zveřejnil svůj názor: nemají téměř žádný. A majetek, kterým se chlubí vlastně také není jejich. Jsem téhož názoru. Výstižně situaci popsal ruský odborník na korupci Ilja Zaslavskij: "Kreml má na každého z nich páky. I na ty, kteří většinu majetku vyvedli z Ruska. Udělají o co je Moskva požádá. Pokud z toho bude skandál, řekne se, že jde o jejich soukromou iniciativu."
A neplatí to jen o Rusku. Uvědomují si to čím víc silněji investoři, kteří se velmi obtížně smiřují s faktem, že kromě "normálních" investičních faktorů zasahují do investování i faktory politického a investičního marketingu. Prezident Reagan kdysi vyhlásil, že Rusy uzbrojí k jejich ekonomické smrti. Teď to vypadá, že prezident Putin Američany dovede ke stejnému konci "uinvestováním". Jedinou cestu k nápravě vidí smart investoři v návratu ke kořenům.
NÁVRAT KE KOŘENŮM
Technicky a odborně nebude návrat ke kořenům nijak obtížný. Leccos se už totiž o investování ví. Problém bude s investičním marketingem. Ví se o něm sice hodně, ale páky na to, jak se bránit, když šéf marketér nabízí všechno všem se zatím neznají. Přesto investoři konec tuší. Už ho buď viděli, mnozí i zažili a vidí, když jeden vládl všem. V Německu, v Rusku, ale i u nás doma. V Česku.
Dower-D, organizační a ekonomické poradenství, Trávník 1315/28, 750 02, Přerov 2
Tel.: 581 277 522, e-mail:
dower@dower.cz
Dower-D, organizační a ekonomické poradenství, Trávník 1315/28, 750 02, Přerov 2
Tel.: 581 277 522, e-mail:
dower@dower.cz