Blog
PORADCI
Z tisku se v těchto dnech dozvídáme o rozvodu České spořitelny a Fincentra. Podle spořitelny parazituje Fincentrum na značkách České spořitelny a podle Fincentra stojí za rozporem odveta za přechody bankéřů z České spořitelny do týmu Fincentra. My spor nerozsoudíme a ani se o to nebudeme pokoušet. Důležitější bude se poučit.
DOHÁNÍ NÁS MINULOST
Širší povědomí o poradcích, mentorech a podobných pozicích se tvořilo v 90tých letech. Všechno bylo nové a proto i lákavé. Bohužel se poradcem, mentorem či jak se všechny ony podobné pozice jmenovaly a jmenují mohl stát a často ještě i stojí kde kdo. Především prokazatelná odbornost velmi často chyběla a chybí. Omlouvám se všem, kteří svou práci dělají poctivě a s vysokou odborností. Přiznejme si ale, že jich nebylo moc. Navíc klima ve společnosti nekvalitním, ale dobře oblečeným poradcům přálo.
- Do země proudem přitékaly peníze "na všechno nové".
- Banky, finanční instituce rostly a sílily a jejich nové produkty vyrůstaly jako houby po dešti a odborníci chyběli.
- Banky a finanční instituce měly dost práce samy se sebou a tak některé práce předávaly poradcům, peněz na to měly dost.
- Poradci se rádi přisáli. Navíc se nemuseli obávat postihu za špatné či často i záměrně pokřivené rady.
- Veřejnost byla nezralá a neznalá a směrem k nabízeným produktům totálně nepřipravená.
Ideální prostředí, tak proč se nenapakovat, že? Situace se však po čtvrt století dost změnila. Co platilo tenkrát neplatí dnes. Především penězovody vysychají.
ŠPIČKA LEDOVCE
Spor Česká spořitelna versus Fincentrum je jen špička ledovce. Tání ledovců bude pokračovat. Společnost Up forum, mimochodem její majitel má v práci s poradci velké zkušenosti, přišla s vynikajícím nápadem jak s ledy pohnout. Propojit nové myšlenky, například převratné změny v energetických zdrojích s tvůrci produktů, například hypotečními bankami, aby výsledné nové produkty, například hypotéky šité na míru těm stavebníkům, kteří budou ochotni dovést nové produkty, například energeticky méně závislé domy až k poradcům, kteří zase budou schopni ony produkty nabídnout koncovým zákazníkům. Zatím však neuspěla.
PROČ
Odpověď je celkem jasná. Máme své zaběhané, jsme na zaběhané zvyklí, peníze tečou, tak proč něco měnit? Spor České spořitelny s Fincentrem ale všem zúčastněným, včetně klientů, nastavil, chce se dodat konečně, zrcadlo poznání - peníze už tolik netečou. To je skutečná podstata sporu.
POHÁR TRPĚLIVOSTI
Banky a finanční instituce celou věc podcenily a různé poradenské firmy a poradci jim přerostly přes hlavu. Vyplývá to například ze statistiky Unie společnosti finančního zprostředkování a poradenství. (1) Fincentrum prodává hypotéky i pro největší konkurenty České spořitelny - Hypoteční banku a Komerční banku a (2) banky a finanční instituce jsou dnes na externím prodeji závislé. Takže spor je spíš o tom, že čeho je moc, toho je příliš aneb pohár trpělivosti už přetéká. Nebo už přetekl? A protože Česká spořitelna díky svým prodejním místům využívá externím poradce méně než její konkurence mohla si dovolit do kyselého jablka kousnout.
SVĚTLO V TUNELU
Už třetím rokem je možné vysoudit peníze za špatnou radu od profesionála. Má to ovšem, jako v Česku ostatně všechno, háčky. Některé zákony začaly rozlišovat mezi radou a doporučením. Doporučení poradce ze zodpovědnosti spíš vyvazuje, i když je samozřejmě nutné posuzovat skutečný obsah sdělní, které poradce klientovi nabídne a ne jen formální pojmenování informace jako radu či doporučení. Ať už ale tak či tak, blýská se na lepší časy a to je dobře.
Dower-D, organizační a ekonomické poradenství, Trávník 1315/28, 750 02, Přerov 2
Tel.: 581 277 522, e-mail:
dower@dower.cz
Dower-D, organizační a ekonomické poradenství, Trávník 1315/28, 750 02, Přerov 2
Tel.: 581 277 522, e-mail:
dower@dower.cz