Nacházíme se ve fázi budování a rekonstrukci portfolií. Ta vždy byla, je a bude ovlivňována
spekulacemi a ty jsou zase vděčným
polem působnosti marketingu. V 90tých letech se stala "obětí" marketingu po konzumu lačnící společnost. Pak přišel na řadu
marketing politický. Jeho boomem právě procházíme. Koblihy a sliby všeho všem. Teď se dere do popředí
investiční marketing, marketingové investování, chcete-li. Horké tipy a investiční doporučení už tady byly a jsou dlouho. Teď však jde o novou kvalitu.
Horké tipy a zaručená
investiční doporučení vycházely vstříc společnosti lačnící po generování peněz penězi. Teď nakupujte tyto akcie, jsou to
tutovky. Když se pak, čas od času, trh nasytil a domeček z karet se sesypal nebrali obchodníci s cennými papíry chvíli telefony, aby, až bylo po všem, obvolávali své klienty s doporučenými a horkými tipy znovu.
Okoukané praktiky už ale
nelákají.
Konzum podporovaný marketingem měl oproti investování jednu velkou výhodu.
Chybělo zboží?
Dovezlo se z Asie.
To pro investiční trhy neplatí. Na ně není zboží odkud přivézt, protože na nich se peníze nekumulují, ale přesouvají. Z míst, kde je jich dostatek na míst, na kterých chybí. V takovém případě je
účinnější jiný typ marketingu. Méně doporučovat, více mlčet a raději
šířit šeptandu a dezinformace.
Fake news jak se módně říká. A pokud jdou z "nejvyšších" míst, tím lépe.
Problémem a zároveň silným
nástrojem investičního marketingu je síla "tvůrců trhu" své
plány prosadit "na věčné časy", byť i s nevratnými škodami. Tedy jak pro koho.
Příklad. Před drahnými lety Česko "připravilo" investorům k prodeji
Tabák v Kutné Hoře. Pak ho prodalo, Tabák se přejmenoval a stal se zdrojem pravidelných a zajímavých dividend.
S drobnou fintou. Nedostal se na tenkrát prestižní trh. Jinými slovy nebyl tak dobře "zajištěný" jako jiné "tutovky" a tudíž o něj nebyl takový zájem. Investoři znalí věci však dobře věděli, kterou akcií nakupovat a vydělávat na dividendách. Analytici mezitím doporučovali spoustu jiných horkých tipů. To byl
první investiční marketingový trik.
Teď se posuňme v čase o desetiletí vpřed a vyberme si jiný příklad.
ČEZ, jak jinak, že? Na podzim se má rozhodnout o jeho odsunutí do investorského zapomnění.
Až se po čase
zjistí,
že dnešní plány byly chybou navrátí se věci zpět.
Konkurcence však
už bude pryč. To je
investiční marketing v praxi. Napsali jsme v souvislosti s Trumpovými obchodními válkami o víkendu, že investiční marketing ve světě slábne. Ve světě. V 90tých letech slábl podobně konzumní marketing. Ve světě.