Často nyní investoři řeší otázku "
co nakupovat"? Otázka jistě není od věci, ale ještě
důležitější jsou širší, zdánlivě
nesouvisející souvislosti. Například jak se budou živit úředníci, jejichž práci nikdo nepotřebuje? Pokud pro ně bude dál "pracovat" rostoucí produktivita práce moc se toho nezmění ani na akciových trzích. Tedy v těch zemích, ve kterých tomu tak bude. Komplikované? Po včerejším jednání parlamentu o nebývale rostoucím státním rozpočtovém schodku ani moc ne.
Není nic nového, že máme spoustu špatně fungujících úřadů. Jedny by sice užitečně pracovat mohly, ale úředníkům se prostě pracovat nechce. V druhých úředníci možná pracovat chtějí, ale létají jim, často od jejich vlastních šéfů, klacky pod nohy.
Nedělat nic je racionálnější. A
jak to souvisí s akciovými trhy?
JFK zpopularizoval slova, podle kterých je
každá krize i
novou příležitostí. Je to nejspíš pravda. Ale jak kde.
V Česku, zemi, která je pořád postavena na průmyslu a manufakturách než na službách a umu platí klasická interpretace.
Krize je pořádný problém. V Česku průmysl v dubnu meziročně poklesl o třetinu. Polovinou na tomto poklesu se podílí výsledek "ekonomické diplomacie" - automobilový průmysl. To je docela velký průšvih.
Teď mysleme chvilku jinak, pokud to vůbec dokážeme.
Průměrný osobní automobil stráví podle statistik zhruba 95%(!) času nehybně zaparkovaný. A když už je v pohybu sedí v něm průměrně jeden a půl člověka. Nevyužitých tedy v průměru je tři a půl sedadel. To je ekonomika! Pro mnoho lidí se tak, dříve či později, stane ekonomicky rozumnější vlastní auto si ani nekupovat. Na pořad dne se tak dostávají
sdílení,
pronájmy, nehledě na
samořiditelná auta. V Česku to samozřejmě odmítneme, protože... bla, bla, bla. Ale ať chceme nebo ne z vlajkové lodi se může rázem stát - ze dne na den - okrajový sektor a ke zbytečným a často líným úředníkům se přičtou spousty schopných a pracovitých, ale v nové době zbytečných zaměstnanců.
To je průšvih.
Už se nám rýsují v úvodu vzpomenuté širší souvislosti?
Pokud se nám nepodaří posunout se z "výrobní ekonomiky" (tu plnohodnotně brzy nahradí roboti a umělá inteligence)
do ekonomiky inovační, nezbude pro nás v globálním světě místo. A pokud nějaké zbude, to asi ano, bude se nám líbit? Jak si na něj zvyknou úředníci, kteří neznají nic jiného než "to nejde, brání tomu zákony, předpisy, EK, EU, čerti, ďáblové a kdoví kdo a co ještě"?
Proč to všechno vzpomínáme právě dnes? Minimálně ze dvou důvodů. (1)
Zahajuje výsledková sezóna 2Q 2020. Potvrdí výsledky technologických firem, že si zaslouží přízeň investorů? Pokud ano, bude nástup globálních změn, naznačili jsme je výše, ještě rychlejší než čekáme. (2) "Stačil týden a Tesla je No. 1" hlásal včerejší titulek v HN. V článku byla skryta zásadní myšlenka dnešní doby.
Investoři už napříště nebudou hodnotit jen zda jsou akcie drahé ze současného pohledu, ale
musí se zaměřit na růst a
postavení společností na trhu
v nejbližších letech!
Nelze se pak divit poněkud extravagantnímu
Elonu Muskovi,
že si střílí z některých
investorů. V neděli spustil na internetovém obchodu své automobilky prodej limitované edice šortek v narážce na spekulanty, šortaře, kteří sázejí na pokles akcií jeho Tesly. Možná se směje příliš brzy a naši vševědoucí loajální úředníci se zatím vyzbrojí svým "to nejde" zabaleným do přísloví, kdo se směje poslední... Jenže ty
nové časy přijdou.
Brzy.
V nich hledejme odpověď na otázku,
které akcie koupit -
už teď. Pár jich máme i na tuzemském akciovém trhu. To že to my nevíme není chyba trhu, ale naše.
Investoři začínají k tradičním hodnotám přiřazovat stále víc a víc "
futuristické"
výhledy. Akciové trhy jsou sice ještě aktuálně plné paradoxů a zvratů, ale smysl proč kdysi dávno vznikly se nemění. Známe to z minulosti. Parní stroje už také lidi neživí a přesto patřily ve své době k hlavním příjmovým zdrojům řady lidí. Čím se budou živit nepotřební - ale ne hloupí! - úředníci? Pokud najdeme odpověď budeme vědět kam a do čeho investovat.
Prázdniny budou jako celek
dál o přeskupování portfolií s cílem podržet a posílit silné emise (Avast) a vybrat a posílit v portfoliích banky, případně další finanční emise (VIG). Stačí investorům futuristická prezentace prošpikovaná slovy o vodíkovém a elektrickém pohonu? Zatím možná ještě úplně ne, ale
směr už naznačen je!
Držme se ho.