V naší páteční glose "Masakr cen. Nakupovat nebo prodávat?" jsme věnovali pozornost faktorům, které ovlivňují nejen naše domácí politické prostředí, ale výrazně i tuzemský akciový trh. V příštích dnech se budeme k některým myšlenkám vracet.
Současné Česko neovládá zdravý rozum, ale PR, "
píár"
Jak k tomu došlo? Česko se v devadesátých letech dostalo na špičku v rozšíření a používání mobilů. Důvod byl prostý. Do revoluce se k telefonu dostala jen relativně malá skupina obyvatel. Mobily byly ideálním prostředkem jak tento handicap rychle vyřešit. S trochou reklamy se to nečekaně rychle podařilo.
Zkušenost umně využilo hnutí ANO.
Jeho PR tým dovedl "mobilní" reklamní a později i
PR zkušenosti k dokonalosti.
Bývalá koalice to neuměla a
dnešní opozice zaspala, viz ukázka jedné komunikace voliče s poslanci. "
To, nač v emailu poukazujete, se k lidem vůbec nedostane (ne nadarmo premiérovi patří značná část mediálního trhu), anebo to sami pro sebe omlouvají frázemi z Babišova marketingu. Právě proto je potřeba, aby kriticky smýšlející občané komunikovali se svým okolím a příbuznými, myslím, že to je asi jediná cesta, jak opravdu vykročit z této situace."
To není projev akce,
to je projev zoufalství.
Kritici "
pražské kavárny" mají v mnohém pravdu. Především když
poukazují na její izolovanost. Markantní to je na sociálních sítích. "Kavárníci" si mezi sebou v úzkém kruhu píší, chválí si navzájem své komentáře (jiné si ani do své bubliny nepustí) a jiný svět než ten jejich, "pražský", tak ho vnímají mnozí "venkované", vlastně neznají.
Přístup politiků hnutí ANO a
Hradu je zcela opačný. Dopřávají regionům/venkovu/městům/městečkům/vesničkám, prostě "zbytku republiky",
aby svého prezidenta,
premiéra a
ministry viděly co nejčastěji a tak říkajíc "
naživo". Ti se pak se v očích občanů stávají jedinými, které "slabé a bezmocné" brání před tou "hamižnou sebrankou" z Prahy. Připomíná to scénku z klasického historického filmu o rakouské císařovně
Sisi, která svému manželovi při cestě v proti němu naježené Itálii říká.
Co se divíš, vždyť tě znají jen z císařských rozkazů, nařízení a rozsudků smrti?
Podobně to funguje a vždy fungovalo i v Česku.
Do Prahy se jezdilo/jezdí jen
prosit a
žadonit. To správně pochopily PR týmy Hradu a hnutí ANO a následovaly příkladu posledních papežů, kteří sešli dolů z Olympu a začali jezdit mezi své ovečky.
A ejhle!
Stal se zázrak.
Není divu, že prostý lid politika nezajímá. Jenže právě
nezájem o politiku je voda na mlýn populistů. S trochou chytrého píáru, ten opozice ani pražská kavárna neumí, dokáží dělat zázraky. A když se přidá trochu toho slovanského "
báťuška car je hodný, to jenom ti Jidáši okolo něj mu dílo kazí," je úspěch zaručen.
Místo chytrého piáru všude kolem
jen politika "
antibabiš". Kujeme pikle. Kdo, s kým a jak se spojí, aby Babiše porazil?
To je naprosto naivní a
hloupý piár. Stejně jako nekonečné připomínání minulosti (Stébák, Čapí hnízdo, dotace, korupce, atd.). Po třiceti letech je už naprosto neúčinné. Lidi, především mladé
lidi zajímá současnost a možná trochu nejbližší budoucnost. Chápu disidenty, že je to trápí, ale je to tak. A zavinili si to dost sami, když po revoluci dopustili, že jsou peníze až na prvním místě. Žádná prostá lidská slušnost, etika.
Peníze,
peníze,
peníze. Zpátky už ale vlak nepojede.
Nikdy,
nikdy,
nikdy.
Volební programy, slušné a férové chování, vystupování nejsou k ničemu.
Všechno zvládne kvalitní píár a
silný vůdce.
Všechno začalo pověstnou "
Klausovou raketou" a
bonmoty. Prý by ji občané s nadšením volili i do parlamentu. Chytří politici a šikulové si uvědomili, a hnutí ANO na tom staví, že
slušnost,
zásady a
pořádek jsou k ničemu. Reklama a
politický píár jsou víc!
A tak se slibuje,
blafuje i
lže...
a lidem se to líbí.
Chtějí hry.
Sebevětší hloupost, kterou "vyrobí" PR týmy a vysloví politik nebo známá VIP osobnost či samozvaný "renomovaný" odborník
se stává standardem.
"Opoziční"
politika "
antibabiš"
nemá šanci.
Šanci má jen chytřejší politická píár kampaň než má hnutí ANO (ale nejsou na ni lidi) - a především
upřímný zájem politiků o "
zbytek republiky". To, že mají na venkově chatu nebo občas vyjedou "do terénu" nic neřeší. Šanci nemá ani "koaliční partner" ve vládě. Není schopen jakékoli vlastní akce. Jen "vylepšuje" parametry a pokouší se být v jednotlivostech papežštější než papež a vůči nekoaličnímu koaličnímu partnerovi je zcela bezmocný.
A jiné politiky než "antibabiš" na stole jsou.
Ukazuje se například,
jak nebezpečné je řídit stát jako firmu. Oddělení "Senát" je pro firmu "Česko a.s." neproduktivní, tak ho prostě zrušíme. Hnutí ANO ignoruje volby do senátu. Ví proč. A nic! Podobné trendy se prosazují i v USA. Odsuňme (zrušme?) prezidentské volby volá Donald Trump. Aktuálně náš vzor.
A přitom "
nový úděl" pro opozici
leží na stole.
Jenže ho nikdo nevidí, protože
myslí rozumem nebo dnes už spíš nerozumem
minulého století -
STARÁNÍM SE O LIDI, voděním jich za ručičku.
To ale
není program pro lidi 20. století. Těm se musí nabídnout
příležitost STARAT SE SAMI O SEBE. Investování, opravdové
investování,
takovou nabídkou je! Jen ji nenechat zbůhdarma ležet na stole.